Over mij

JO22TA , Ede Gld. , Netherlands

donderdag 8 augustus 2013

Eerste verbinding op HF gemaakt !

Ha mooi, gisteravond laat om 2058z mijn eerste verbinding op HF, kortegolf dus, gemaakt.
HF ?? .. Ja, 6m dus. Nou ja eigenlijk om precies te zijn op: 50180 MHZ met iemand uit Amersfoort ..
Althans virtueel, dus het leek allemaal maar zo dus. Het was maar een verbinding via VOIP - Voice over IP. Want ik heb eigenlijk helemaal geen HF antenne, ook geen HF zender. Helemaal niet nodig trouwens. Alleen maar PC Software: Hamsphere 3.0.
Met dit programma dus kan je echt wereldwijd verbinding maken met iedereen over de hele wereld via spraak en een Transceiver. Het is niet meer dan een microfoon in de PC aansluiten het programma opstarten en het lukt al wonderwel.



Met een koptelefoon op je hoofd en de microfoon bij de hand draai je zo virtueel over de banden die je aanschakelt via het programma. En echt het is zeer realistisch met storing en fading op de signalen propagatie wat aan verandering onderhevig is. Kortom net echt ! In werkelijkheid zit je met z'n allen op Internet in een virtuele wereld.

Ik heb nog een aantal dagen proefdraaien nu (trial versie) bij registratie kost het € 30,- maar ja ook al is het zo mooi, met radio heeft het niets van doen !
Dus of ik dit ECHT leuk gaat vinden als radio hobbyist ik weet het nog zo net niet ;-). In ieder geval toch wel heel fraai dat dit mogelijk is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten